Matematik A, Fysik B, Kemi B

Denne studieretning har fokus på naturvidenskab og den giver adgang til de fleste videregående uddannelser, bl.a. naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige.

Denne studieretning er for dig, hvis du har almen interesse i naturvidenskabelige emner og tankegange. Du får matematik på højeste niveau, og sammen med fysik og kemi arbejdes der både teoretisk og eksperimentelt for at få indblik i verdens opbygning og sammenhænge.

Bemærk at hvis du vælger et begyndersprog og samtidig opgraderer fysik eller kemi til A-niveau, kan du nøjes med at tage begyndersproget på B-niveau.

Hvad kan du bruge studieretningen til?
Fagene på denne studieretning kan sammen beskæftige sig med mange emner som fx rumfart og astronomi og fremtidens energiformer, og vi søger svar på fx:

• Kan jorden gå under i morgen ved metoernedslag?
  • Hvordan laver man nye lægemidler?
  • Kan vi rejse til et andet solsystem?
  • Kan jeg slippe for at oplade min mobiltelefon?

For at få en total oversigt over hvad du kan videreuddanne dig til, kan du taste dine fag ind i "Adgangskortet". Det nemmeste er først at vælge "STX" og derefter klikke på dine tre studieretningsfag. Husk at markere om det er niveau A, B eller C.

Eksempler på undervisningsforløb og studieretningsprojekter

• Verdensbilleder fra oldtiden til i dag, tilrettelagt delvist som et rollespil og med ekskursion til Nationalmuseet.
  • Robotter: Matematik og fysik samarbejder om et forløb, hvor der bygges og programmeres robotter med skolens Lego Mindstorms-robotter. I fysik arbejdes med censorer, og i matematik med binære tal (og evt. andre talsystemer), som kobles til hvordan censorer og computere virker. Forløbet afsluttes med en konkurrence.
  • Grønt gymnasium: Skal skolen plastres til med solceller? Skal vi have jordvarme fra sportspladsen? I fagene matematik, fysik og kemi arbejdes med hvordan solceller, jordvarme osv. virker, hvad er nyttevirkningen, hvad er økonomien, osv. Der vil være øvelser, eksperimenter og ekskursion til fx Danmarks største solfangeranlæg.

Pc-spil: værktøjer man bruger tid på i matematik (rumgeometri og vektorer) og i fysik (Newtons love og bevægelsesligninger, optik) bruges i den virtuelle virkelighed, nemlig i pc-spil som ”Hitman”. Forløbet rummer et besøg hos IO Interactive, firmaet, der har lavet ”Hitman”.

Eksempler på flere udadvendte aktiviteter

• Besøg eller gennemførelse af forløb/eksamensprojekter på virksomheder og universiteter
  • Eksperimentariet
  • DTU
  • Næstved sygehus

Valgfag

Se Studieretningsprogrammet, som viser dig hvilke valgfag, du har plads til på denne studieretning. (Bemærk: Studieretningsprogrammet kan kun bruges af elever, der er startet FØR 2017.)
Du kan også kontakte skolens studievejledere for at høre hvilke valgmuligheder der er på denne studieretning.