Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Hvordan søger jeg optagelse på autismelinjen?

Og hvad er optagelseskriterierne?

Hvad er optagelseskriterierne?

For at søge en plads i autismeklassen skal du:

  • have gennemført folkeskolens 9.-klassesprøver og evt. 10.-klassesprøver.
  • opfylde de almindelige optagelsesbetingelser til stx og have haft tysk i grundskolen.
  • have en diagnose inden for autisme-spektret og en læges anbefaling af et undervisningsforløb særligt rettet mod unge med autisme.
  • have en underskrevet anbefaling om særundervisning fra den kommunale uddannelsesvejleder.


Hvordan søger jeg ind?
Du ansøger elektronisk via www.optagelse.dk. 
Du skal vælger Næstved Gymnasium og HF som højest prioriterede uddannelsesønske og derefter almindelig stx.
Derefter skal du vælge tysk fortsætter som andet fremmedsprog og billedkunst som kunstnerisk fag, samt huske at sætte kryds i ”5. forrang” og derefter i: "ASF - klasse (Autisme Spektrum Forstyrrelser)."
I ”6. Støtte” sætter du kryds i ”ja”.
Husk at vedhæfte relevant og tidssvarende dokumentation:

  • En lægeerklæring, der omfatter en diagnose inden for Autisme Spektrum Forstyrrelser
  • En anbefaling om særundervisning
  • En underskrevet anbefaling om særundervisning fra den kommunale uddannelsesvejleder (gælder kun for ansøgere fra grundskolen/10. klasse) En formular til anbefalingen kan findes på ministeriets hjemmeside (dk). Dokumentationen skal være uploadet, når ansøgningen om optagelse skal godkendes. 


Husk også at sende en mail til 
Charlotte Madsen, koordinator for autismeklasserne, når du har søgt, så vi er sikre på at registrere din ansøgning.

Har du spørgsmål?  Kontakt Charlotte Madsen, mobil 27 20 41 11 eller sekretær Mette Klog.

 

 

Hvornår er der ansøgningsfrist?

Ansøgningsfristen er den 1. marts 2025 kl. 12. Men vi modtager meget gerne ansøgninger i god tid, så vi kan sende indkaldelser til visitationssamtaler (optagelsessamtale) ud med et rimeligt varsel. Alle ansøgere kommer til en visitationssamtale.

Kvittering for modtagelse af ansøgning sendes løbende til ansøgers e-boks.

Visitationssamtaler foregår 25-26. marts (uge 13)

Brev om tid og dato for visitationssamtale sendes så vidt muligt en uge før samtalen til ansøgers e-Boks.
Alle ansøgere indkaldes til visitationssamtale.

Svar om pladsreservation sendes ud senest 8. maj til ansøgers e-Boks.

Velkomstmøde for nye elever og forældre ligger i juni og meddeles via brev til e-Boks.