Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Aktuelt på NGH

Åbent Hus - tak!

Hvor var det dejligt endelig at kunne byde nysgerrige elever og forældre inden for til en aften på skolen, hvor alle værksteder og lokaler sydede af aktivitet.

Se flere billeder her.

Supergode Musik Master Class åbnede aftenen med et par numre, inden Noah og Oliver fra Elevrådet bød velkommen, og overlod scenen til Marianne og Jon, der fortalte generelt om NGH.

Herefter kunne folk selv gå rundt på skolen og opleve bl.a. billedkunst, drama, idræt, Maker Space og Næstved Klatreklub, og i Foodlab blev der eksperimenteret med bl.a. skimmelost og chokolade.

Biologi- og fysikholdene tilbød forskellige tests og prøver, og show-kemi smadrede roser i tøris.

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vejlederne på skolen: Oversigt over skolen vejledere

Vil du være elev på NGH til sommer? Se mere her.


Husk ansøgningsfristen for at blive elev på NGH: 1. marts

NGH hjælper elever med at kvitte snus

De var skeptiske men desperate, de syv elever der meldte sig til snusstop-kurset, som Næstved Gymnasium og HF tilbød i november. De havde alle prøvet at stoppe flere gange, men hver gang var de faldet i den lille runde snusbøtte igen.
En af eleverne var endda så skeptisk, at hun overvejede om det var en fælde, skolen satte for hende, da de sendte mailen ud om kurset, for Næstved Gymnasium og HF har siden august 2021 indført ’røgfri skoletid’. Ville rektor nu stå klar med en advarsel, når eleven mødte op på kurset første gang?

Elevernes mistro blev hurtigt gjort til skamme, for det var rygestopinstruktør og stresskonsulent Ann-Karina Horsmark de mødte. Hun var sendt ud som et tilbud fra Næstved Sundhedscenter og var hverken ude på at være fordømmende, tvinge dem på kondicyklen eller vise dem skræmmekampagner med råddent tandkød.

Ann-Karina Horsmark tilbød i stedet de unge syv kursusgange i skoletiden med en fælles stopdato og med mentale redskaber til at få styr på afhængigheden. Hun forsikrede dem om, at hun ville sørge for at deres snusstop ville blive roligt og kontrolleret.

Se også indslag på TV2øst om NGH's snusstopkursus

Mathias, rygestopinstruktør Ann-Karina Horsmark, Natasja, Maja og Mathias (tre elever var til eksamen)

Snusen styrede mig
”Jeg var bare så træt af at tage snus, og jeg brugte så mange penge på det”, forklarer en elev. En anden supplerer:
”Det var snusen, der styrede mig: Jeg kunne ikke komme ud af døren før jeg havde tjekket om snusbøtten lå i tasken og om der var nok til at klare mig gennem skoledagen, til træning, på arbejde eller hvad jeg nu skulle. Dagen ville ikke kunne hænge sammen for mig uden snus. Det var der, jeg indså at jeg havde et problem.”

De fleste elever på holdet startede med at tage snus i folkeskolen, og for flere af dem tog forbruget fart i gymnasiet.

Ann-Karina Horsmark har brugt sin erfaring med fra rygestopkurser til at lave snusstopkurset. Hvad er hendes opskrift på successen med kurset?

”Jeg møder de unge i øjenhøjde, og starter med at sige at jeg ikke har nogen skræmmekampagne,” forklarer hun.
”Alle vegne bliver de mødt af formaninger og skræmmekampagner: Hos tandlægen, hos forældrene og i medierne, og de er udmærket godt klar over, at snus ikke er godt for dem, men de er afhængige og aner ikke, hvordan de skal komme ud af det. Det sidste, de har brug for, er at der kommer endnu en voksen og slår dem oveni hovedet og beder dem tage sig sammen, siger Ann-Karina Horsmark.

Trygt forum og dårlige undskyldninger
Eleverne mødtes hver onsdag i halvanden time, og det blev hurtigt møder, de så frem til. Der var et trygt og fortroligt fællesskab, som samtidigt virkede motiverende, da de skulle kvitte snusen.

Gennem information om hvad der sker af forandringer i kroppen, hvordan de tackler humørsvingninger og stress, og analyse af hvilke situationer der vil være sværest uden snus, faldgruber osv. klædte Ann-Karina Horsmark eleverne på til deres snusstop og ikke mindst; til at holde sig fra de små ’skiver’, som eleverne kalder snusposerne, i fremtiden. En stor del af arbejdet handler om at gennemskue sig selv og identificere sine egne dårlige undskyldninger.

En af eleverne siger:
”Jeg fandt ud af, at jeg ikke en gang kunne stole på mig selv, når det kom til snus. Det var skræmmende pludseligt at gennemskue, hvordan jeg selv fandt på de bedste undskyldninger for at tage det.”
En anden elev supplerer:

”Ann-Karina gennemskuede os lynhurtigt for hun kender alle de dårlige undskyldninger og tankemønstre. Men i stedet for opsang og skræmmemateriale gav hun os en masse konkret information og redskaber, som vi også kan bruge i fremtiden.”

Eleverne har fået flere overraskelser undervejs på kurset. Deres frygt for at abstinenser gør ondt er blevet gjort til skamme. Og så er der det med hovedet:

”I folkeskolen får du en masse at vide om, hvor hurtigt kroppen bliver afhængig af snus, men du får ikke at vide, hvor stor en del din hjerne spiller ind i det,” siger en elev.

Fire sekunders vejrtrækning
En af de mentale øvelser, eleverne lærte på kurset, går ud på at lære at meditere i fire sekunder. En abstinens varer ca. 30 sekunder, og hvis man kan aflede tankerne i de 30 sek. med fx at trække vejret i et særligt mønster, kan du overvinde abstinensen. Men abstinensen vil vare længere tid, hvis du giver den næring med flere tanker og følelser.

Kan eleverne mærke nogen forskel efter de er stoppet med snus? Her nævner flere elever, at deres humør er forbedret:

”Man tænker ikke over det, når man tager snus, men når man har været på kurset, lægger man mærke til, hvor svingende ens humør har været. Snus gjorde mig mere sur og jeg fik kort lunte, både når jeg var hjemme og i skolen, ligegyldigt om det var morgen eller aften.”

Eleverne er alle meget positive overfor at det er skolen, der arrangerer kurset for dem og at det ligger i skoletiden, og de tvivler på at de var kommet af sted og havde gennemført, hvis de selv havde skulle stå for det.

Var det svært at stoppe?
”Ja. Men det var alt sammen oppe i hovedet.”

Snusstop i skoletiden?
Næstved Gymnasium og HF har kørt flere rygestopkurser for eleverne, men snusstop-kurset var i første omgang et forsøg. Der er dog ingen tvivl om at skolen vil udbyde endnu et kursus oven på den store succes med første kursus.

Men er det skolens opgave at hjælpe de unge ud af deres afhængighed – og lade dem bruge skoletimer på det?

”Vi går meget op i at vores elever trives på skolen, og med den nye rygelov på skolerne har vi også en forpligtelse til at hjælpe til der, hvor vi kan. Snus er vanedannende og sundhedsskadeligt, men det er har ikke haft samme bevågenhed som fx rygning, bl.a. fordi det er ulovligt at sælge i Danmark.
Vi skal være med at bryde det mønster vi ser, hvor snus nu har overhalet cigaretter som det dominerende rusmiddel blandt eleverne. Vi er ikke kun undervisning på NGH, vi er en dannelsesinstitution, der skal have blik for det hele menneske, om det så gælder indtagelse af rusmidler eller svære livsforhold, så vil og skal vi hjælpe i det omfang, det er muligt, ” siger konstitueret rektor Marianne Bollerup.

Successen fortsætter
Kursets succes er ikke til at tage fejl af: Alle syv elever er snusfri efter at have deltaget. Og de er heller ikke i tvivl, når man spørger dem: De kommer ikke til at tage snus igen.

”Hvis jeg en dag får lyst igen, så har jeg en nu masse redskaber til at få tankerne væk fra det. Jeg tror redskaberne kan holde os fra snus resten af livet,” siger en af eleverne.

Sammen med Ann-Karina Horsmark har de regnet ud, at de i gennemsnit sparet ca. 2400 kr. efter at de er stoppet med snus. Og de har sparet deres krop for ca. 1080 stykker snus siden starten af november.

Også de humørsvingninger, de fik af snus, er de sluppet for. Hvor de før troede at snus gav dem energi, opdager de nu, at de har langt mere overskud og energi uden snus. For det ’rush’ som snus giver, klinger af efter 12-14 min.
Eleverne nævner også friheden som en stor fordel: At de ikke længere er styret af, hvornår de kan tage snus, om de har husket bøtten og om de har nok til i dag og i morgen.

Til elever der overvejer om de skal melde sig til det næste snusstopkursus på skolen, har eleverne fra kurset kun én ting at sige:

”Prøv at spørge dig selv: ”Vil jeg virkelig gerne være afhængig af snus?” Kan du stoppe når du vil, eller kontrollerer det dig? Så har du svaret.”

 

Næstved Gymnasium og HF tilbyder endnu et snusstop-kursus for eleverne i foråret.

 

                                                                                                                                                                             

NGH vandt årets Debating Cup
NGH vandt fredag årets Debating Cup, som er organiseret af ESU Danmark, og som fandt sted på Rungsted Gymnasium.
Det er SÅ FLOT!!!
Vinderholdet bestod af Henry 2.n, Bodil 2.i, og Goncalo 2.i - I er så seje!!!
I kvartfinalen gik holdet videre efter at have vundet over St. Annæ Gymnasium, og i finalen vandt holdet over værterne fra Rungsted Gymnasium. Alle deltagere i årets engelske Master Class var inviteret med på turen.
Temaet for finaledebatten var:
"This house regrets that the focus in the struggle for equality has been on gender identity rather than class identity."
Debating er en af disciplinerne på skolens Engelsk Master Class-hold, der mødes én gang om ugen efter skoletid. Det er holdundervisning, som skaber venskaber på tværs af klasser og årgange, og eleverne får bedre mundtlige kompetencer, som er godt inden mundtlig eksamen - hvadenten man er med på debatpanelet eller blot er med som 'floorspeaker'. 
NGH får venskabsskole i Taiwan

-Vi er meget stolte over at kunne tilføje New Taipei Municipal Bei Da High School i Taiwans hovedstad Taipei til listen over venskabsskoler, da det er blevet meget tydeligt både i forhold til Covid19 og Kinas fremfærd på det seneste, at Taiwan bliver vigtigere og vigtigere i verden, siger uddannelseschef på Næstved Gymnasium og HF, Henrik Rosleff.
Samarbejdet mellem de to skoler giver eleverne en unik mulighed for at forstå konflikten fra begge sider af Taiwan-strædet og forstå de unge taiwaneres opfattelse af bl.a. identitet, demokrati og politiske rettigheder. Det vil give eleverne på Næstved Gymnasium og HF et fantastisk indblik i, hvordan skole- og ungdomsliv kan se ud på den anden side af kloden.

-Vi har mange udvekslingsaftaler i bl.a. Tyskland, Frankrig, Spanien, Rusland og Kina, da vi mener at det er en af de bedste måder at lære fremmedsprog og nye kulturer at kende på, helt tæt på. I en tid, hvor fysiske rejser er besværlig- eller umuliggjort, bliver det vigtigt at opprioritere det online-samarbejde, så den faglige og kulturelle udveksling ikke går i stå, siger uddannelseschef Henrik Rosleff.

Udveksling online 
Fredag havde 17 elever fra en af skolens 3.g kinesiskklasser fornøjelsen af at gennemføre den første online-udveksling med 38 elever fra New Taipei Municipal Bei Da High School.

Efter den første nervøsitet havde fortaget sig, blev der både blev grinet, præsenteret og snakket om alt fra alder, familie, musik, kærester, hobbier til spørgsmål om Kina og Taiwan. Det var en skøn blanding af kinesisk og engelsk, og der blev udvekslet instagramprofiler og emailadresser.
Både de taiwanske elever og eleverne fra Næstved Gymnasium og HF havde lavet små præsentationsvideoer til hinanden. Det gav et rigtig godt indblik i, hvordan hverdagen ser ud for eleverne i Taiwan. 

-Vi glæder os allerede til næste online-udveksling og ser frem til en gang, i en forhåbentlig ikke så fjern fremtid, at kunne besøge skolen på Taiwan i virkeligheden og tage imod dem her i Næstved, siger Henrik Rosleff.

 

Gymnasieelever på ’grøn’ bustur til Næstveds polske venskabsby

20 elever fra den internationale studieretning ’Global Studies’ på Næstved Gymnasium og HF deltog i konferencen ”Our Future in Europe” i Polen sammen med tyske og polske unge.

Konferencen foregik i den polske by Sopot, som er Næstveds venskabsby. Formålet med konferencen var at gøre unge fra de tre deltagende lande opmærksomme på deres muligheder for  indflydelse på EU’s fremtidige udfordringer med henblik på at blive aktive deltagere i løsningen af de fælles udfordringer.

Næstved Gymnasium og HF er en grøn skole med fokus på bæredygtighed, og har for 3. år i træk kunne hejse Friluftsrådets grønne flag.

Skolen valgte i første omgang den forurenende flyvetur til Polen fra til fordel for en bustur. Men også ifm. busture kan der tænkes ’grønnere’, og for at mindske miljøbelastningen lavede gymnasiet en aftale med det lokale busselskab Fladsø Turist om at klimakompensere.

Det sker ved at anvende biobrændsel i form af HVO 100 - Hydrotreated Vegetable Oil – som er er en 100 % biologisk dieselolie, der reducerer CO2-udslippet med op til 90% sammenlignet med traditionel diesel.

På konferencen skal de unge diskutere fælles europæiske værdier, hvilke udfordringer EU står over for i fremtiden – bl.a. i miljømæssigt perspektiv og mht. klimaforandringer - og komme med et bud på, hvordan man kan løse udfordringerne.

 

FAKTABOKS:

HVO 100 - Hydrotreated Vegetable Oil - er er en 100 % biologisk dieselolie. HVO er fremstillet af affalds- og restprodukter samt vegetabilske olier. Biodieselen bliver brintbehandlet, så den opnår de samme tekniske egenskaber som fossilt diesel.
Som navnet antyder, bliver der f. eks anvendt tidligere madolie eller animalsk fedt vandbehandlet i fremstillingsprocessen. HVO er en syntetisk fossilfri diesel, som ikke frigiver ny kuldioxid i atmosfæren. https://www.circlek.dk/erhverv/hvo

 

 

Project title is: Our future in Europe – international debate for youths from Sopot (PL), Ratzeburg (DE) and Naestved (DK) Cities, which is co-funded by the Europe for Citizens programme of the European Union

The main aim of the project titled “Our future in Europe - international debate for youths from Sopot, Ratzeburg and Naestved Cities” is rising awareness about common European values, history, culture and future of students from twining towns. 

General project activities are international exchange of knowledge about EU challenges and diversity between students from different European countries. Organisation of the European debate in Sopot and integration of 60 students from high schools will encourage young generation to actively participate and make them aware of an impact they might have to solve the EU problems by attending to EU elections and voting.

Students from German and Denmark will have a chance to integrate with other participants and get know polish culture heritage by seeing historical places and The European Centre of Solidarity in Gdansk. Students visiting Sopot and taking part in international exchange, debate and integration activities will have opportunity to learn respect to European cultural diversity and get familiar to different historic past of other nations.

Key project outcome is engaging young people to civic participation and to take active part in EU political life and elections. The youth exchange and visit is planned to last 4 days and it will take place in October 2021.

Project partners are cities: Ratzeburg (Germany) and Naestved (Denmark).

Leader of the project partnership and the host of the project debate for youth  is the City of Sopot from Poland.

NGH hejste igen det grønne flag
Takket være bl.a. NGH's seje Miljøråd kan NGH igen i år hejse Det Grønne Flag, som NGH får af Friluftsrådet for at være en grøn og bæredygtigt orienteret skole.
Borgmester Carsten Rasmussens var med til at hejse flaget op mod den grå novemberhimmel, hvor det lyste flot op.
Elever fra miljørådet gennemfører i dagens anledning en konkurrence om bæredygtig mad i kantinen, hvor alle NGH´s klasser giver deres bud på en uges bæredygtig mad i kantinen. Mark i kantinen vil vurdere, hvilken ugemenu der er mest egnet til kantinen, og i løbet af efteråret vil han servere ugemenuen.
.
Både borgmesteren og Miljørådet holdt tale.
.
Se flere billeder af flaghejsning her.
Leonora er ordblind

Se videoen hvor Leonora forklarer, hvordan det er at være ordblind på Næstved Gymnasium og HF.

Under videoen kan du læse mere om, hvad skolen gør for at hjælpe ordblinde elever.

.

 

Screening
Alle elever der starter på Næstved Gymnasium og HF screenes i en læse- og stavescreening for at undersøge, om de har behov for særlig hjælp. Screeningen gennemføres i løbet af de første par uge af grundforløbet. Hvis screeningen giver mistanke om ordblindhed, bliver eleven tilbudt en ordblindetest, som vil vise, om man er ordblind eller ej.

 

Hvis man er testet ordblind i folkeskolen
Hvis du allerede ved, at du er ordblind, skal du sørge for at skrive det i ansøgningen til gymnasiet. Derudover er du meget velkomme til at kontakte skolen for at høre mere.

Når vi har fået tilladelse fra dig og dine forældre og har adgang til ordblindetesten, kan vi oprette en ansøgning om IT-værktøjer. 

 

Hvad tilbyder skolen ordblinde elever?
Hvis ordblindetesten viser, at du er ordblind, vejleder læsevejlederen dig i, hvilke hjælpemidler og andre tilbud, du har mulighed for at benytte dig af. De fleste ordblinde elever får en programpakke til PC eller MAC med bl.a. oplæsningsprogrammer og skrivestøtteprogrammer. Derudover bliver eleverne tilbudt hjælp til installation af programmerne og instruktion i brugen af programmerne. Er du ordblind, tager mod programpakkerne og yder en indsats for at få gavn af hjælpemidlerne, så får du også tilbudt ekstra tid til skriftlige og mundtlige eksaminer.

Derudover kan ordblinde elever altid kontakte læsevejledningen, hvis de har behov for yderligere hjælp fx til skriftlige afleveringer.

 

Har du spørgsmål, kan du kontakte en af læsevejlederne.

MGP 2021
2.z sørgede for fantastiske rammer, et iørefaldende hjemmekomponeret nummer til lejligheden og et super show, lækker bar og gode værter, mens de over 500 publikummer klappede, sang med, piftede og sørgede for virkelig god stemning!
De 10 bands og solister var intet mindre end fremragende! Sikke en talentmasse, der har ligget derude og ulmet under Corona, og onsdag aften eksploderede!
Alle var så veloplagte, energiske og dygtige - og der var tænkt over den mindste detalje med tøj, koreografi osv.
Det var en kæmpe fornøjelse at overvære!
Vinderen blev Sten i Dine Crocs (Clara, Eva og Cendie fra 3.i) med deres version af MGP-klassikeren "Kickflipper" - STORT TILLYKKE!

 

Se flere fotos her.

Se uddrag fra de forskellige sange her.

Introtur 2021

Over tre dage var alle nye klasser på NGH på introtur på Næsbycentret, hvor teambuilding-firmaet Team Tours havde lavet et super program med fællesskabet i centrum.

Der skulle bygges lejr, hentes proviant, dystes i mindgames, Robinson, klatring og meget mere - og smilene var store i det lune augustvejr på årets sidste sommerdag.

Se flere billeder her.

Lucas videre til international konkurrence

19-årige Lucas Scavenius fra 3.y er elev på skolens Engelsk Master Class-hold, der mødes én gang om ugen efter skoletid til debating fra september til november, samt igen til public speaking fra januar til marts og træner i forskellige discipliner, hvor eleverne skal skrive og holde en tale ud fra et givent emne. Herefter deltager de i The English-Speaking Unions årlige konkurrence for gymnasieelever om at holde den bedste 5 minutters tale.

I år var emnet “The world is bigger and smaller than it’s ever been”, og Lucas Scavenius’ tale hed ”On Turtles and Globilization”. Talen handler om, hvordan globaliseringen skaber isolation; både på stats- og individplan.
Lucas Scavenius har ladet sig inspirere af emnet til sin store SRP-opgave om neo-isolationisme og amerikansk politik i Trump-perioden, men han havde også fundet inspiration i både sine samfundsfagstimer og i sine dramatimer, hvor eleverne har trænet monologer og præsentationsteknik.

Skrev tale på vers
Som om det ikke var svært nok at skulle skrive en tale med et fornuftigt indhold, at skrive den på engelsk og at holde den foran en flok kompetente dommere, som består af tidligere vindere af Public Speaking-konkurrencer og professorer fra Københavns Universitet – ja så valgte Lucas også at skrive sin tale på vers. Det betød at han undervejs måtte bruge diverse engelske synonymordbøger og google, når et givent engelsk ord ikke rimede og måtte udskiftes med et andet.
Lucas er meget interesseret i Spoken Word Poetry, som er en kunstform, hvor et digt eller en tekst bliver læst op eller reciteret fx med musikalsk baggrund eller med performative elementer. Det var da også i Spoken Word Poetry at han hentede sin inspiration til talens verseform.

Godt sprogøre
Lucas bor i Snesere med sine pæredanske forældre, og har et godt sprogøre; han føler sig med egne ord ’komfortabel med det engelske sprog.’ Det er heller ikke den engelske udtale, som eleverne bliver bedømt på, når de holder deres tale, men derimod parametre som argumentation, levering af talen, hvor overbevisende de er, kropssprog og interaktionen med publikum.
Desuden bliver deltagerne stillet to spørgsmål af publikum efter deres tale, som de ikke har haft mulighed for at forberede sig på – så her bliver de udfordret på deres sprog og på at finde og formulere et godt svar.

London erstattet af fars kontor
Normalt ville vindertitlen havde givet Lucas en uges rejse til London, hvor han skulle deltage i den internationale finale. Men grundet Covid-19 bliver alting afholdt på skærmen hjemme på Lucas’ fars kontor – her er nemlig et hæve-sænke-bord, som Lucas er glad for at bruge, når han skal fremføre sin tale.

Det vil også være her, han vil deltage fra til finalen i maj, hvor han skal skrive en ny tale, denne gang under emnet ”The best route to change engages all voices”. Finalen foregår over 4 dage, hvor deltagerne bliver delt ind efter tidszoner, således at alle kan afholde deres tale på et gunstigt tidspunkt. I løbet af dagene bliver der færre og færre deltagere, da de bliver udskilt efterhånden og til sidst står vinderen af den internationale konkurrence d. 14. maj 2021.

Lucas bliver student til sommer, hvorefter han regner med at tage et sabbatår for at tjene penge, så han kan flytte hjemmefra og begynde at studere enten psykologi eller antropologi.
At have deltaget i Engelsk Master Class – og selvfølgelig særligt vindertitlen – ser godt ud på Lucas’ CV, men han fremhæver også selv, hvordan det at skulle skrive en tale, forberede sig på at holde den samt at forstå retorikken vil kunne bruges i mange forskellige sammenhænge fremover.

 

FAKTABOKS: Hvad er Public Speaking?
Public Speaking er en disciplin, hvor man øver sig i at stille sig op foran en forsamling af mennesker og holde en 5 minutters tale på engelsk. Det handler både om at kunne strukturere indholdet, at finde de bedste argumenter, at være overbevisende, interagere med publikum og at fremføre talen bedst muligt.

Public Speaking har ligesom The ESU Debating Cup været en del af den almindelige engelskundervisning eller i Engelsk Master Class på forskellige gymnasier gennem de sidste flere årtier. Begge konkurrencer afvikles hver én gang om året: The ESU Public Speaking Competition i foråret og The ESU Debating Cup i efteråret.

Den danske afdeling af ESU, The English Speaking Union, blev oprettet i 1991 og deltog året efter i den første Public Speaking-konkurrence og dette har været en årlig begivenhed lige siden. ESU’s mission er at fremme forståelse og kommunikation blandt folk ved brug af det engelske sprog. ESU arbejder bl.a. for at give unge mennesker muligheden for at opnå tale- og lyttefærdigheder, interkulturel forståelse, kritisk tænkning og præsentationsfærdigheder.

Grevinde Alexandra af Frederiksborg har været protektor for den danske afdeling af ESU siden 1997 og deltager aktivt både til finalerne til The Debating Cup og Public Speaking. Udover at give mundtlig opmuntring og gode råd til deltagerne, deltager hun altid med spørgsmål, og er altid meget imponeret over det faglige niveau, som eleverne leverer.

Clement og præsidentvalget
Hvordan vil det gå ved valget i november?

Og hvad har fire år med Donald Trump vist os om USA som supermagt og om fremtiden for demokratiet?
Spændende besøg af tv-vært og debattør Clement Kjærsgaard.

Det var blot nogle af de spørgsmål der blev diskuteret til dagens spændende fællestimearrangement med bl.a. Clement Kjærsgaard og Vincent Hendricks.
I aulaen sad 2 elever fra hver af de 18 klasser, der deltog i arrangementet. Grundet Corona måtte klassekammeraterne blive i klassen, hvor de fik arrangementet livestreamet.

Eleverne i aulaen kunne stille spørgsmål til Clement Kjærsgaard og de forskellige gæster, også på vegne af deres klassekammerater. 
De blev flere gange undervejs rost for deres energiske deltagelse og gode spørgsmål ved arrangement om det forestående præsidentvalg i USA.
Jublen var stor, da Clement og Vincent efter arrangementet trak i en NGH-hoodie!
Se flere billeder her.
Idrætsdag 2020
Superkreative kostumer, godt humør og holdånd og kun ganske få dråber regn.
Klasserne var igennem seks-syv alternative idræts-discipliner, der alle krævede godt samarbejde - 2.g'ere og 3.g'ere også i cheerleading.
Et stort tillykke til 3.mz, der vandt årets cheerleading, og kæmpe tillykke til 2.x der vandt idrætsdagen med flest points i disciplinerne.
Se mange flere billeder fra idrætsdagen her
Første skoledag

De nye elever blev budt velkommen i aula af tutorer, rektor og elevrådet, og så var der hygge og forskellige lege efter alle corona-kunstens regler med afstand og håndsprit i klasserne og udenfor, så de kunne lære hinanden at kende.

Det har været en god og begivenhedsrig dag, og som temperaturen steg uden for (og indenfor!), blev skuldrene langsomt sænket, blikke blev mødt, smilene bredere og grinene flere rundt omkring på skolen.

Se flere billeder her.

Endomondo-stifter på Wall of Fame

Her hænger han nu side om side med andre tidligere elever som Puk Damsgaard, Nikolaj Coster-Waldau og Magnus Heunicke.

Efter afsløringen holdt Christian Birk et spændende oplæg for klasser med innovation og erhvervsøkonomi, der hørte hans fascinerende historie og fik mange gode råd med på vejen til at gå iværksættervejen.

Christian Birk blev student fra Næstved Gymnasium og HF i 1995, og herfra tog hans atletikkarriere fart: Han startede i Herlufsholm Gymnastikforening og derefter i Sparta, og blev dansk mester i 400 meter-løb i 1999-2004.

Han blev multi-millionær på at sælge Danmarks største app-succes Endomondo, og er nu CEO & co-founder i Roster Athletics, en ‘Competition Management Platform’ for stævnearrangører.

Se flere billeder fra dagen her.

Gymnasieelever vandt regionsfinalen

Emma, Ekaterina, Vanessa og Victoria fra 2.y på Næstved Gymnasium og HF har udarbejdet en idé til en app med navnet ”Praktikbanken”. App’en skal gøre det lettere for virksomheder og folkeskoleelever at komme i kontakt med hinanden og lave aftaler om praktikforløb.
Den ide er så god, at den satte pigerne på sejrsskamlen ved regionsfinalen på Ordrup Gymnasium tirsdag d. 4. februar, hvor de dystede mod elever fra Køge Gymnasium, H.C. Ørsted Gymnasium, Øregård Gymnasium, Gl. Hellerup Gymnasium og Niels Brock.

SamfundsCup er en landsdækkende samfundsfagligt funderet innovationskonkurrence, hvor eleverne skal finde på bud på, hvordan man kan løse et samfundsfagligt problem.
I år er overskriften ”Fremtidens Uddannelse”, og ud fra den skal eleverne finde på realistiske, fagligt funderede og originale løsninger til udfordringer i uddannelsen.

Pigernes ide med praktik-app’en havde flere mål end blot at skabe kontakt: De ønsker at styrke praktikken i folkeskolen generelt, bl.a. for at komme den negative sociale arv til livs og få alle til at tage en uddannelse. 

 

Pigerne skal til landsfinalen d. 27. februar. Finalen afholdes på Christiansborg.

Elever vinder entreprenør-konkurrence

Stort tillykke til Emma, Emma, Sasja og Katrine fra 3.Y!

Pigerne vandt med den hjælpemotor, de har udviklet til en rollator, der samtidig fungerer som et femte »støttehjul«, der skal få de ældre til at bevæge sig noget mere.

De er kommet ind i forløbet via erhvervsøkonomi i 3.g. og har brugt meget tid på ideen de seneste fire måneder, hvor de blandt andet har de selv svejset modellen sammen.
 
Entreprenørkonkurrencen er en iværksætter-/ide konkurrence, hvor eleverne skal omsætte teori fra undervisningen til at udvikle en ide og føre denne ud i livet. 80 hold stillede op for at få bedømt deres idéer af dommerne, der bestod af 26 lokale erhvervsfolk.

Pigerne er gået videre til de nationale mesterskaber, der finder sted i Odense i april.

Se flere fotos her.

Besøg i Kina

Beijings største antikmarked, vandring langs den Himmelske Fredsplads, ind i den Forbudte by og op ad Kulbjerget for at få en flot udsigt over kejserpaladset, gå-tur på ”Muren”, nudelsuppe og mere eksotiske retter. Alt dette og meget mere fik elever fra NGH lov at opleve, da turen gik til Kina, som er en del af NGH’s etablerede og spændende rejsetilbud.

Turen sluttede med besøg i Shanghai; hvor nyt og gammelt mødes. Besøg på Shanghai museum, hvor der udstilles gamle bronzekar, Buddha-statuer, porcelæn, møbler mm, og senere blev udsigten til Shanghais skyline og floden fra en terrasse på The Bund nydt, hvor man kan se de gamle bygninger bygget af udenlandske banker mm. omkring 1900 på den ene side af floden og symbolet for Kinas genoprejsning på den anden side af floden med de høje, prestigefyldte skyskrabere.
Og som højdepunkt - en tur i Shanghai Tower - Asiens højeste skyskraber og verdens anden største - for at nyde udsigten over byen. Se mere her

 

Webtilgængelighed

På Næstved Gymnasium og HF er vi opmærksomme på kravet om webtilgængelighed. Webtilgængelighedserklæringen kan læses her.

 

NGH-elever vinder 2. og 3. plads ved stor entreprenørkonkurrence

Eleverne på de to hold var blandt de ti hold, der ud af 136 hold fra hele landet, var nået videre til finalen i Danish Entrepreneurship Awards. Denne Konkurrence arrangeres af Fonden for Entreprenørskab, og var i år virtuel pga. Corona.

Undgå siddesår
3. pladsen gik til Carl, Kristian og Sebastian fra 3.y, der i deres gruppe Macai har udviklet en pude til kørestolsbrugere, som kan pustes op i zoner, så de undgår siddesår.
Om 3. pladsen sagde dommerne: ”Fin idé, der løser et erkendt problem og er gennemtestet hos brugeren. Forbedrer livskvalitet og gør livet lettere for brugeren.”



App til allergikere
2. pladsen gik til Frederikke, Nikoline, Gustav og Melika fra 2.y, der har udvikler en app til allergikere, som kan bruges når de er på indkøb, så de undgår at købe varer, der indeholder de ting, de er allergiske overfor.

Om 2. pladsen sagde dommerne: ”Flot gennemarbejdet idé, som er en brugervenlig løsning på et voksende samfundsproblem. Engageret team, der allerede har kontakt til flere relevante samarbejdspartnere.”

De to hold vandt hhv. 4000 kr. og 6000 kr., som de vil bruge til at videreudvikle kørestolspuden og app’en.


Entreprenante elever løser samfundsproblem

Eleverne deltog i "Da Vinci"-konkurrencen, hvor de skal præsentere en løsning på en samfundsmæssig problemstilling, som de har udviklet i Erhvervsøkonomi i løbet af efteråret.

-Et stort tillykke til de dygtige elever og deres dygtige lærer i erhvervsøkonomi, Christine Wikkelsø. Jeg er så stolt af at elever fra Næstved Gymnasium og HF endnu en gang når til tops i konkurrencer, hvor det drejer sig om at tænke innovativt og entreprenant, udtaler rektor Susanne Stubgaard.

 

Se også artikel på Ritzau her.

 

Link til Danish Entrepreneurship Award: http://danishentrepreneurshipfestival.ffe-ye.dk/