På Næstved Gymnasium og HF arbejder vi systematisk med at afdække og forbedre elevernes psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det gør vi hvert år gennem:
- Den nationale obligatoriske elevtrivselsundersøgelse
- Skoleevalueringen
- Grundforløbsevalueringen
- Skriftlige og mundtlige undervisningsevalueringer jvf. skolens kvalitetssystem.
Gennem ovenstående undersøgelser kan vi konstatere, at langt størstedelen af vores elever oplever, at det faglige læringsmiljø fungerer godt og at langt størstedelen af vores elever oplever god trivsel. Der er dog også gennem den sidste periode registreret en nedgang i antallet af elever, der engagerer sig i frivillige aktiviteter og udvalgsarbejde.
I efteråret 2024 har vi gennemført den obligatoriske undervisningsmiljøvurdering, som skal gennemføres minimum hvert tredje år. Den er udarbejdet med udgangspunkt i resultaterne fra Skoleevalueringen 2024 samt ETU 2023. Disse resultater er blevet diskuteret gennem et kvalitativt gruppeinterview med en gruppe elever bredt repræsenteret på tværs af klasser, studieretninger og uddannelse.
De overordnede resultater viser, at eleverne oplever, at skolen som helhed fremstår ren og pæn, men i interviewdelen pointerer eleverne, at der er en udfordring i klasseværelserne, hvor eleverne ikke rydder op efter sig selv. På elevernes fællesarealer observeres også, at der ophobes for meget skrald i løbet af en skoledag.
Det nye affaldssorteringssystem, som er placeret på fællesarealer og ikke i klasselokaler bevirker, at affald ikke bliver taget med ud fra lokalerne. Kvalitative udsagn tyder på, at eleverne finder det for besværligt at tage skrald med.
Eleverne påpeger, at indeklimaet på skolen kan forbedres. I sommerperioden er klasselokaler alt for varme, mens lokalerne er kolde om vinteren. Luften opleves ofte tung i lokalerne både sommer og vinter.
Skolen opleves som et rart sted at være med både malerier på væggene, kunst samt den nyoprettede udendørs streetbane. Malerier, skiftende kunstudstillinger samt udendørsbanen er initiativer, der er blevet igangsat efter sidste undervisningsmiljøvurdering i 2021. Eleverne oplever dog mest indretning og udsmykning som understøttende for det sociale og ikke for læring og dermed heller ikke for motivationen for læring.
Succes eller udfordring, som arbejdes med, herunder målgruppen |
Indsats | Ønsket mål for indsatsen | Ansvarlig | Tidsplan (start/slut og evt. deadlines |
Flere elever engageres i det frivillige liv og udvalg på skolen | Udvalgsbazar, Forberedelse til elevrådsmøder i teammoduler |
Alle udvalg med elevpladser er besat. Flere elever deltager i skoles forskellige arrangementer |
AWI og elevråd DIA omkring teammoduler |
Udvalgsbazar gennemført november 2024. Løbende teammoduler i løbet af skoleåret |
Flere aktiviteter i frikvarterene | Undersøgelse, inddragelse og igangsætning af småaktiviteter i de stor frikvarterer | Flere elever, der taler sammen og indgår i fællesskaber på kryds og tværs af årgange og uddannelser | SWR og SIG | Opstart og indsamling oktober 2024 - igangsættelse december 2024 |
Oprydning i klasselokaler |
Elevråd diskuterer hvordan kultur kan ændres, så alle rydder op efter sig selv. Forslag tages med til PR for at inddrage lærerne i kulturændringen og ansvarliggøre lærerne i processen. |
Klasselokaler skal opleves indbydende at komme ind i og der vil opstå et bedre læringsmiljø. |
UMR får udsagn fra gruppeinterview med til elevrådet som grundlag for en adfærdsændring i fht. skrald. Dernæst bliver KVU ansvarlige for at med i lærergruppen |
Opstart januar 2025 |
Oprydning på fællesarealer |
Elevråd diskuterer hvordan kultur kan ændres, så alle rydder op efter sig selv. |
Fællesarealer skal opleves indbydende at være i og der vil opstå et bedre skolemiljø |
UMR får udsagn fra gruppeinterview med til elevrådet som grundlag for en adfærdsændring i fht. skrald. Dernæst bliver KVU ansvarlige for at med i lærergruppen |
Opstart januar 2025 |
Indeklima: varmeregulering og ventilationssystem |
Organisatorisk tjek af, hvordan ventilationssystem og varmeregulering kan forbedres. Klasseaftaler om hvordan der skal luftes ud. |
Bedre indeklima – og dermed bedre læringsmiljø |
Driftchef og pedeller Ansvarshavende UC får aktiviteten integreret i teammoduler. Klasserne er ansvarlige for aftaler |
2025-26 |
Indeklima: solafskærmning |
Undersøgelse af muligheden for at solafskærmning i solvendte lokaler, således at det både er muligt at afskærme for sol samt få frisk luft ind i lokalet kan forbedres |
Bedre indeklima – og dermed bedre læringsmiljø | Driftschef og pedeller | 2025-26 |
Udsmykning på skolen, der fremmer læring |
Undersøgelse af om faglige artefakter fremmer læringen og motivationen for eleverne |
Indsigt i hvordan skolen skal indrettes for at fremme læring |
UMR undersøger elevernes holdning til, hvordan faglig udsmykning kan fremme/motivere læring. Efterfølgende bearbejdelse i KVU, kunstudvalg, byggeudvalg og ledelse |
April 2025 |
Rum til fordybelse | Flere små arbejds- og grupperum. Hvordan kan der laves flere rum i terrænplan som der findes v/ lokale 208 | Mere rum for fordybelse og gruppearbejde uden forstyrrelse | Ledelse og Byggeudvalg | 2025-26 |
Flere tematiske udsmykninger | Undersøger muligheder og interesse i både elevråd, lærer- og ledelsesgruppe | Større tilknytning til skolen | Elevrådet skal i første omgang undersøge interessen, hvorefter lærere og ledelse inddrages | Opstart i 2025 |