Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Vi kender successen!

Ny undersøgelse bekræfter NGH's oplevelse med autismeklasser: De er en succes!

Gymnasieelever med fx autisme, der går i de særlige autisme-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse, end hvis de havde gået i almindelige gymnasieklasser.
Det viser en undersøgelse fra EVA - Danmarks Evalueringsinstitut.

Se undersøgelsen her.

 

På NGH har vi siden 2015 haft et autismespor. Der er højst 12 elever i klassen, de har deres egen fløj på skolen og lærerne er særligt uddannet.

Autismekoordinator på NGH, Charlotte Madsen, er begejstret for undersøgelsen:

- Vi er glade for og stolte over at kunne tilbyde en autismeklasse på hver årgang på NGH. Disse elever har brug for nogle andre rammer. Uden dem ville mange - som undersøgelsen jo viser - ikke blive studenter og dermed ville samfundet gå glip af mange dygtige medarbejdere.

I 2018 fik vi de første studenter fra autismeklassen. De læser alle mulige fag i dag: Medicin, arkæologi, datamatiker, historie, sygeplejerske, etc.

Autismeklasserne koster lidt ekstra på kort sigt, men på langt sigt er det en win-win situation: De unge får lov til at følge deres drømme og udvikle deres potentiale og samfundet får endnu flere veluddannede borgere, der kan bidrage.

 

Glad for forstående lærere og klassekammerater

Angelo er 19 år, har autisme og går i autismeklassen 2.q. Han er meget glad for sin hverdag på NGH – især sammenholdet i klassen og de engagerede og forstående lærerne.

Han er ikke sikker på at han kunne have gennemført gymnasiet i en almindelig klasse pga. de store klasser. Og han ville være nervøs for at han ikke havde mødt samme forståelse fra sine klassekammerater og lærere, hvis han har en dårlig dag eller fx har brug for at sætte sig ind og arbejde i stillerummet, som han gør brug af nu.

Angelo bliver student i 2024 og han drømmer om at blive ingeniør eller psykolog.