Aktuelt på NGH
Frederikke vandt sølv til DM i 200 m. bryst i tiden 2.39,71.
Mørke morgener og morgentræning
Det er mørkt om morgenen, når Frederikkes vækkeur ringer kl. 4.45. Hun står klar i svømmehallen i Fladså kl. 5.30, og nogle dage svømmer hun op mod 6 km.
Kl. 7.55 er hun på gymnasiet, klar til 6-7 timers skoledag.
Hun tager til morgentræning tre morgener inden skole, og til aftentræning hver aften, og der er ofte stævner i weekenderne.
Finder motivation i kammeratskabet
Men hvordan finder man motivationen, når der er koldt, vådt og mørkt om morgenen og ens klassekammerater ligger under deres dyner og sover?
For Frederikke er der ingen tvivl. Hun spørger sig selv: “Hvorfor skulle du stoppe nu, når det er det her, du har gjort i 19 år?” Og så svømmer hun videre.
Hun forklarer:
- Jeg går simpelthen død i tingene, hvis jeg hele tiden skal det samme. Svømning giver mig et break – og på samme måde får jeg et break fra træning ved at tage i skole. Sådan har det altid været, så jeg kan ikke undvære det.
Hun er dog også bevidst om at svømning er en meget individuel sport, og at hun bruger mange timer på at “ligge og kigge ned på bunden.”
- Vi har et rigtigt godt kammeratskab i Næstved Svømmeklub, og jeg ville ikke komme så langt og bruge så meget tid på at svømme uden mine venner i klubben. De fleste på svømmeholdet har jeg kendt hele mit liv.
Fortsætte med at svømme?
Af og til bliver hun dog i tvivl, om hun skal fortsætte. Den følelse har hun især mærket, da hun startede i 3.g, og hun gætter selv på, at det er fordi hun endnu ikke helt ved, hvad hun vil efter gymnasiet.
I de situationer snakker hun med sine forældre og med elevcoach Simon, der er tilknyttet Team Danmark-eleverne på NGH.
- Alle mine svømmevenner har det på samme måde af og til, og så støtter vi hinanden.
Gymnasieelev på Team Danmark-ordning
- Uden Team Danmark-ordningen havde jeg skulle fravælge meget mere svømning, for skolen ER det vigtigste, siger Frederikke. Under Team Danmark-ordningen kan hun få rykket sine afleveringer, så de passer med stævner osv., og hun må have mere fravær.
På en Team Danmark-ordning kan man vælge om du vil tage STX på 3 eller 4 år (læs evt. om Tobias, der tog STX på fire år her.)
For Frederikke betyder det meget, at hun kan følges med sin klasse alle tre år, selvom at det har krævet, at hun har skulle knokle lidt ekstra og være overordentlig god til at planlægge sin tid.
Til sommer bliver hun student, og glæder sig til alle studenterfesterne, der meget belejligt kommer til at foregå, når svømmesæsonen er overstået. Så kan Frederikke skeje lidt ud, uden at få træneren på nakken :-)
Frederikke elsker at gå i byen med sine veninder, men må ikke drikke alkohol. Det har hun vænnet sig til:
- Det er en prioritering, når jeg gerne både vil svømme og være sammen med mine veninder.
Fremtiden – på den korte og den lange bane (!)
Hvad er dit mål for fremtiden - på den lange bane?
- Jeg fik jo ungdomsmedalje til DM i min egen årgang - men jeg drømmer helt klart om at få en medalje uden for årgang, altså i “alle mod alle”, siger Frederikke.
Når drømmene flyver højest, drømmer hun om OL. Men der er lang vej, for det er svært at blive udtaget og det lykkes kun for de allerbedste.
Og på den korte bane?
Efter studentereksamen regner Frederikke med at tage et par sabbatår, hvor hun vil arbejde og svømme, og måske tage på en lille rejse “hvis jeg får lov af min svømmetræner”, smiler hun.
Hun vil gerne arbejde med mennesker, og gerne unge mennesker. Måske som idrætslærer på efterskole. Og gerne i et job hvor hun kan bruge sin svømmeerfaring.
Vidste du?
Frederikke blev valgt som “Årets svømmer” i Næstved Svømmeklub i 2024 for sine gode resultater og måde at træne på.
Troede du, at svømning var en billig sport? Så tager du fejl. En stævnebadedragt som Frederikkes koster ca. 3500,- og det tager hende omkring en halv time at tage den på, da man skal have handsker på hænderne for ikke at lave huller i den. Dem bruger hun et par stykker af om året, plus 5-6 almindelige badedragter.
Vidste du at mange elitesvømmere udvikler astma? Det er på grund af klordampene i bassinet, og således også noget Frederikke lider af.
Frederikke til babysvømning med sin mor. Allerede som 5-årig begyndte hun at gå til svømmekonkurrencer.
Aulaen var omdannet til undervandscafe og baren bød på snacks og drikkevarer med havtema.
De dygtige musikelever sørgede for et gennemført, sjovt, tjekket og flot show med gode værter - som ikke lod sig hyle ud af den selvom den hjemmelavede afstemnings-app drillede lidt -, fed musik og hjemmekomponeret MGP-sang, interview med deltagerne, sjove videoer og megagod stemning.
Det blev de seks drenge i BONG (bomber over Næstved Gym) der løb med sejren i år. De fik overrakt præmien af sidste års vindere i Sonisk Ikonisk, der også gav et nummer.
En fantastisk god og underholdende aften - og en stor tak til 2.z for jeres store arbejde!
I uge 41 var der Spirit Week.
Det var 1.j der vandt konkurrencen den første uge i skoleåret, og her i efteråret kastede hele skolen sig ud i at skabe god stemning, fællesskab og hygge den sidste uge før efterårsferien.
Lettelsen lyser ud af 20-årige Aslak Pedersen og 18-årige Maja Toxværd, der går smilende rundt på plænen foran gymnasiet blandt de mange studenter. De modtager lykønskninger, krammer deres kammerater, skåler og får taget billeder. I dag er der intet, der kan slå dem ud, for i dag er de blevet studenter og har fået den blå hue på efter tre år på NGH.
I dag har de fuldført, hvad de ikke havde regnet med var muligt, før de hørte om HF3-tilbudet; nemlig at gennemføre en ungdomsuddannelse.
-Jeg er virkelig lettet over at det er overstået, men også virkelig stolt af mig selv, siger Maja Toxværd.
Også vicerektor på NGH, Jon Hestbech er glad i dag:
-Vi er glade for at kunne sige stort tillykke til vores første HF3-studenter. De kommer med hver deres historie, men fælles for dem er, at de har haft brug for mere støtte og overskuelighed end ved en to-årig HF, og det har NGH kunne give dem, siger vicerektor Jon Hestbech.
Mere velfungerende end specialklassen
Både Maja og Aslak har gået i specialklasse hele deres skoletid, Maja dog også i en såkaldt SIAA-klasse (en klasse med både almindelige elever og elever med udfordringer, red.) på Sjølundskolen. Begge har de dog følt, at de har udviklet sig til at blive mere velfungerende socialt end deres klassekammerater i specialklasserne, og Aslak har fået fjernet sin autismediagnose for et par måneder siden.
-Det var rart at gå i en klasse med elever med bedre sociale evner, siger Aslak, der havde drømt om at starte på en skole, hvor der ikke kun var specialklasser og elever med udfordringer, men hvor han dog stadig kunne få ekstra hjælp.
Både Maja og Aslak har været glade for at deltage i de sociale aktiviteter på skolen: Juleafslutning, idrætsdag, skolefester osv. og de har også fået venner i andre klasser. Men de er også klar over, at det ikke er alle i deres klasse, der har haft det behov, og den balance synes de er god:
- Du kan selv vælge, om du vil blande dig med andre eller om du vil blive i klassen. HF3 er en god linje at vælge, fordi du har mulighed for at være social, hvis du har overskuddet.
Hjælpelærere og mentor betyder alt
Eleverne i HF3-klassen bruger tre år på at tage en 2-årig HF-eksamen. Det betyder bl.a. at de har færre moduler hver uge, og mere faste rammer bl.a. i form af et fast klasselokale. Desuden har de hjælpelærere tilknyttet og faste individuelle samtaler med klassens mentor.
Både Maja og Aslak taler begejstret om hjælpelærerne og mentoren Helene:
-Hjælpelærerne er tidligere elever på NGH, og de er meget fagligt og socialt dygtige. De har hjulpet os meget med fx også at være mere udadvendte. Altså man føler næsten, at de er ens venner! De forstår os og møder os på et godt niveau, siger Aslak.
-Helene har været en kæmpe støtte for os alle sammen gennem alle tre år. Uden hende var der helt sikkert en del i klassen, der ikke havde gennemført og fået huen på i dag, siger Maja.
Helene har haft individuelle samtaler med eleverne hver måned, eller når de havde brug for det. Ved samtalerne har hun spurgt dem, hvordan det går, om der er noget de er bagud med osv. Hun har også kunne lægge planer sammen med dem, motivere dem og hjælpe med at rykke afleveringer osv.
-For mig handler det meget om at jeg ikke skal være stresset, og mentoren og hjælpelærerne er med til at jeg kan overskue at gå i skole, siger Maja. Aslak supplerer:
-Vi kan både få hjælp til at komme i skole og til at gå i skole.
Hvad skal fremtiden byde på?
Hvor havde Maja og Aslak været, hvis det ikke var for HF3?
-Jeg havde nok ikke klaret det på en almindelig HF eller STX, med fire moduler hver dag og mange lektier og afleveringer. Det havde jeg ikke kunne overskue, siger Aslak.
-Så havde jeg nok valgt autismelinjen på NGH, selvom jeg følger mig bedre både socialt end de fleste elever der. For jeg ville have uddannelsen, så jeg kunne komme videre.
Aslak planlægger at søge ind i Politiet, og han er kun blevet bekræftet i valget efter sin erhvervspraktik i politiet, som alle elever på Næstved Gymnasium og HF bliver tilbudt.
-Jeg ved ikke helt hvad jeg vil, siger Maja
- Jeg tager foreløbigt et sabbatår, og så finder jeg ud af om jeg vil læse nogle ekstra fag eller måske på universitetet. Jeg kender endnu ikke retningen – det skal bare ikke være noget med matematik, smiler hun.
-Jeg havde helt sikkert ikke kunne overskue en STX eller en 2-årig HF. Det er den hjælp og de rammer, der har været omkring HF3, der har skubbet mig gennem den her uddannelse, som jeg gerne ville have, siger Maja.
De bedste ambassadører
Vicerektor Jon Hestbech mener at et stort lokalt gymnasium som NGH er forpligtet til at have en bredde og kunne rumme mange forskellige elevtyper, og det bidrager HF3-uddannelsen til.
-I dag har vi næsten 20 elever pr. klasse i vores HF3-klasser, og vi tror på, at behovet er endnu større end vores nuværende søgetal, hvorfor vi håber på, at flere unge mennesker vil få øjnene op for de muligheder og gevinster, der er ved vores HF3-linje – vi har i hvert fald vores bedste ambassadører lige her med blå huer og klar til at indtage verden.
FAKTABOKS: HF3 PÅ NGH
- 2-årig HF-eksamen på tre år
- Færre moduler om ugen
- Hjælp til lektielæsning
- Fast klasselokale
- Forlænget tid både til skriftlige og mundtlige eksamener
Læs mere om HF3 her.
Laura Spodsberg fra 2.d var blevet udvalgt til at være den første på scenen i Næstved Arena fredag d. 15. marts til ”An Evening with Barack Obama”, hvor tidligere præsident i USA, Barack Obama, skulle optræde for 3500 gæster. Her skulle hun først præsentere først Jakob Brixvold, der er direktør for Arena Næstved, og derefter Obama.
Alle fotos er taget af Thomas Vilhelm
Udvekslingsstudent i Texas
Før gymnasiet var Laura udvekslingsstudent i Texas I Texas spillede hun fodbold og besøgte flere stater som Oklahoma, Arkansas og New York og deltog også i den klassiske amerikanske gallafest ”the prom”.
Hun er vild med Obama og har været det siden han blev præsident.
- Han bringer håb. Hans mest berømte citat er "yes we can". Han har en tro på alle mennesker, og det synes jeg er meget inspirerende, siger Laura.
Laura skulle godkendes
Der var visse formelle ting, Laura skulle have med i sin introduktion, men hun fik også mulighed for selv at tilføje noget. Teksten skulle dog forud sendes til USA og godkendes, ligesom at Laura skulle indsende oplysninger om sig selv, uddannelse, arbejde og hvilke sociale medier hun er på til et såkaldt ’security check’.
Laura valgte at holde den sidste del af sin tale på engelsk for Obamas skyld. Her sagde hun bl.a., at det var meget privilegeret at få besøg af den tidligere præsident, og hun takkede ham for at komme til Næstved.
Det største øjeblik i mit liv
Efter sin præsentation går Laura backstage. Og her står selveste Obama og tager imod hende. Han giver hende hånden og takker hende for den flotte introduktion, og Laura får fremstammet:
-Det er det største øjeblik i mit liv, til den tidligere præsident.
Hvorefter Obama giver hende et kram og siger:
-You are young, you are going to experience a lot of big things in your life.
En oplevelse der for altid vil være blandt de største I Lauras liv. Wow. Tak for at dele den med os, Laura.
Så fik vi taget hul på nogle af årets allerbedste dage: Studenterdagene!
Traditionen tro hejste de første studenter flaget sammen med pedellerne og rektor Marianne, og en halv time efter blev de første HF'ere studenter.
Den røde løber ved hovedtrappen blev flittigt brugt til billeder, og lettelsen var tydelig at mærke på de mange studenter - og stoltheden hos deres familier.
STORT TILLYKKE til alle studenterne!!!
Se mange flere billeder af glade studenter på NGH's Facebookside
NGH's nye lækre multibane officielt indviet ved skoleårets sidste morgensamling under en flot blå maj-himmel.
Der blev sunget fællessang, spist is og 3.y's 'De vilde Vinkler', der vandt årets Påskebasket-turnering klippede det røde bånd over og skød et par gange på mål.
Det er dejligt, at alle har taget så godt imod den nye bane, der bliver brugt både til undervisning og i stort set alle pauser, eftermiddage og weekender.
Se også multibanen blive til på kun 1 minut.
Gustav fra 2.p er en af de to 18-årige, der skal repræsentere Næstved kommune ved Prins Christians 18-års fødselsdagsfest, og han blev meget overrasket og glad, da hans mobil ringede mandag eftermiddag:
-Jeg fik en sms om, at de to unge fra Næstved, der skulle med til festen, ville blive afsløret. Jeg tændte for P4, og da de ringede op i radioen, ringede min mobil. Jeg var live i radioen og borgmester Carsten Rasmussen ønskede mig tillykke. Det var ret vildt!
Stolt af Næstved
Gustav har ligesom ca. 60 unge i Næstved skrevet en ansøgning for at komme i betragtning til festen.
I ansøgningen skrev han at han var glad for at bo i Næstved og stolt af byen. Han beskrev, hvordan han altid har deltaget aktivt i forskellige sammenhænge, først i Fælleselevrådet i kommunen, senere til DM i Entrepreneurskab, hvor han repræsenterede Næstved Gymnasiet og HF samt Remisen, og at han spiller elitefodbold, hvor han tit er ude og ’vise trøjen frem’, som han siger.
-Jeg synes at der foregår rigtigt mange spændende ting i Næstved og at vi unge mennesker har mange muligheder, og det vil jeg gerne repræsentere.
Post fra hoffet
Gustav er ikke i tvivl om, at det bliver en stor oplevelse. Foreløbigt ved han kun, at det er dronning Margrethe der er vært og at festen skal holdes på Christiansborg slot.
-Jeg får snart post fra hoffet om, hvad der videre skal ske. Indtil nu ved jeg bare, at jeg skal tiltale de kongelige ”Deres Majestæt” eller ”Deres kongelige højheder”, fortæller Gustav, der får travlt med at skaffe sit et jakkesæt, han kan have på. Dresscoden er nemlig lang kjole, smoking eller jakkesæt.
Spændende oplevelse
-Det bliver også sjovt, når jeg bliver gammel og prins Christian er blevet konge, og jeg kan fortælle, at jeg var med til kongens 18-års fødselsdag, smiler Gustav.
Han ved ikke på nuværende tidspunkt, om der bliver mulighed for at veksle et par ord med de kongelige til fødselsdagen. Men han drømmer om at snakke med Prins Christian:
-Så kan vi snakke om de ting i Næstved, vi begge kender, for prinsen har jo gået på Herlufsholm. Vi interesserer os begge to for fodbold, så jeg vil også spørge ham, om han ikke vil med ind og se en Brøndbykamp. Prinsen holder nemlig med FCK, og jeg holder med Brøndby!
Næstved Gymnasium og HF indbyder tidligere elever, der mødes for at fejre jubilæum som studenter, HF’ere eller realister (25-, 40-, 50- og 60-års jubilæum) til et par timer 'down memory lane' på Nygårdsvej 43.
Det foregår lørdag d. 14. juni 2025.
Vi byder på brunch fra kl. 10-11, og derefter er der rundvisning på skolen.
Brunchen vil foregå i kantineområdet i terrænplan (vi sætter skilte op), og der vil være indgang til skolen via hovedtrappen.
Er du interesseret, kan du tilmelde dig (og evt. din klasse) hos studiesekretær Tine på nghtsk@naestved-gym.dk eller på telefon 21360072 senest 1. juni 2025.
Arrangementet er gratis for jubilarer.
I starten af hvert modul afleveres mobiltelefonen, på flytilstand, i mobilrammerne. Smart watches må kun benyttes som ur i undervisningen.
Et undervisningsmodul starter altid med lukkede computerskærme. Læreren beslutter, hvornår elever bruger deres computere, og computere må kun anvendes til undervisningsrelateret brug.
Hvis en elev ikke overholder skolens regler vedr. brug af mobiltelefon og computer, vil eleven i første omgang blive bedt om at aflevere mobiltelefonen/lukke for computeren, som reglerne foreskriver. Hvis eleven fortsat ikke overholder reglerne, vil denne blive noteret fraværende fra undervisningen.
Hvis der fortsat er udfordringer med elevens adfærd, sendes eleven til klassens uddannelseschef.
Ved gentagelsestilfælde kan skolen inddrage mobiltelefonen resten af skoledagen.
Hvis det viser sig, at eleven er i besiddelse af ekstra telefon(er) inddrages den/de og afleveres på kontoret. Eleven kan så hente mobilerne efter skoledagens afslutning, og vedkommende indkaldes desuden til samtale og mulig sanktion hos klassens uddannelsesleder, jf. studie- og ordensreglerne.
160 træer blev plantet i den næstvedske muld takket være Miljørådet på Næstved Gymnasium og HF. Eleverne har nemlig indsamlet plasticflasker, og panten bruger de til at plante nye træer ved den kommende klimaskov i Næstved.
Projekt ”Pant et træ” er et samarbejde mellem Næstved Kommune og Næstved Gymnasium og HF. I første omgang fører det til, at ca. 160 danske træer kommer i jorden ved siden af den såkaldte Skills-skov, som deltagerne ved DM i Skills plantede i 2019.
Træerne er af sorterne skovæble, el, eg og hvidtjørn, og er alle 'hjemmehørende', dvs. træer som naturligt findes i den danske natur.
Planen er, at der skal plantes endnu flere træer i takt med, at Næstved Gymnasium og HF får indsamlet flere plasticflasker og dermed får flere penge til at plante træer for.
Gør en forskel for miljøet
- Jeg glæder mig til at plante træerne. Det er sjovt at tænke på, at de flasker og den plastic, som vi har samlet ind, nu bliver til træer, siger Amanda Risager, som er elevrepræsentant i Miljørådet på skolen.
Biologilærer Thomas Bang, som er lærerrepræsentant i Miljørådet, supplerer:
- ”Pant et træ” er et dejligt konkret projekt, hvor eleverne kan se, at de kan være med til at gøre en forskel i forhold til miljøet, siger han, og ser frem til at tage nuværende og fremtidige elever med ud og se beplantningen, som den vokser sig større.
Bæredygtighed i undervisningen
Rektor på Næstved Gymnasium og HF, Marianne Bollerup Neuer, er også begejstret for projektet:
- Jeg er stolt over at være rektor på en skole, hvor elever og lærere i skolens miljøråd har gjort en ekstra indsats for miljøet i lokalområdet. Det vidner om stor ansvarlighed, siger hun.
Borgmester Carsten Rasmussen glæder sig over, at initiativet til projektet kommer fra de unge i Næstved.
- Jeg synes at ”Pant et træ” er et flot projekt; unge mennesker, der gør en konkret indsats for miljøet og klimaet. Det vil vi som kommune gerne være med til at støtte. Derfor slog jeg også til med det samme, da gymnasiet præsenterede mig for idéen.
Rekreativt areal
Plantningen markerer samtidigt starten på den nye klimaskov ved Stenlængegård.
Klimaskoven bliver et vigtigt rekreativt areal i den kommende bydel Stenlængegård. Byudviklingen af Stenlængegård er i fuld gang, og den nye skov vil fungere som klimaskov, som binder CO2. Samtidig vil Næstved Kommunes borgere få flere muligheder for at dyrke friluftsliv tæt på bolig og arbejde.
Gymnasieelever med fx autisme, der går i de særlige autisme-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse, end hvis de havde gået i almindelige gymnasieklasser.
Det viser en undersøgelse fra EVA - Danmarks Evalueringsinstitut.
Se undersøgelsen her.
På NGH har vi siden 2015 haft et autismespor. Der er højst 12 elever i klassen, de har deres egen fløj på skolen og lærerne er særligt uddannet.
Autismekoordinator på NGH, Charlotte Madsen, er begejstret for undersøgelsen:
- Vi er glade for og stolte over at kunne tilbyde en autismeklasse på hver årgang på NGH. Disse elever har brug for nogle andre rammer. Uden dem ville mange - som undersøgelsen jo viser - ikke blive studenter og dermed ville samfundet gå glip af mange dygtige medarbejdere.
I 2018 fik vi de første studenter fra autismeklassen. De læser alle mulige fag i dag: Medicin, arkæologi, datamatiker, historie, sygeplejerske, etc.
Autismeklasserne koster lidt ekstra på kort sigt, men på langt sigt er det en win-win situation: De unge får lov til at følge deres drømme og udvikle deres potentiale og samfundet får endnu flere veluddannede borgere, der kan bidrage.
Glad for forstående lærere og klassekammerater
Angelo er 19 år, har autisme og går i autismeklassen 2.q. Han er meget glad for sin hverdag på NGH – især sammenholdet i klassen og de engagerede og forstående lærerne.
Han er ikke sikker på at han kunne have gennemført gymnasiet i en almindelig klasse pga. de store klasser. Og han ville være nervøs for at han ikke havde mødt samme forståelse fra sine klassekammerater og lærere, hvis han har en dårlig dag eller fx har brug for at sætte sig ind og arbejde i stillerummet, som han gør brug af nu.
Angelo bliver student i 2024 og han drømmer om at blive ingeniør eller psykolog.
Se videoen hvor Leonora forklarer, hvordan det er at være ordblind på Næstved Gymnasium og HF.
Under videoen kan du læse mere om, hvad skolen gør for at hjælpe ordblinde elever.
.
Screening
Alle elever der starter på Næstved Gymnasium og HF screenes i en læse- og stavescreening for at undersøge, om de har behov for særlig hjælp. Screeningen gennemføres i løbet af de første par uge af grundforløbet. Hvis screeningen giver mistanke om ordblindhed, bliver eleven tilbudt en ordblindetest, som vil vise, om man er ordblind eller ej.
Hvis man er testet ordblind i folkeskolen
Hvis du allerede ved, at du er ordblind, skal du sørge for at skrive det i ansøgningen til gymnasiet. Derudover er du meget velkomme til at kontakte skolen for at høre mere.
Når vi har fået tilladelse fra dig og dine forældre og har adgang til ordblindetesten, kan vi oprette en ansøgning om IT-værktøjer.
Hvad tilbyder skolen ordblinde elever?
Hvis ordblindetesten viser, at du er ordblind, vejleder læsevejlederen dig i, hvilke hjælpemidler og andre tilbud, du har mulighed for at benytte dig af. De fleste ordblinde elever får en programpakke til PC eller MAC med bl.a. oplæsningsprogrammer og skrivestøtteprogrammer. Derudover bliver eleverne tilbudt hjælp til installation af programmerne og instruktion i brugen af programmerne. Er du ordblind, tager mod programpakkerne og yder en indsats for at få gavn af hjælpemidlerne, så får du også tilbudt ekstra tid til skriftlige og mundtlige eksaminer.
Derudover kan ordblinde elever altid kontakte læsevejledningen, hvis de har behov for yderligere hjælp fx til skriftlige afleveringer.
Har du spørgsmål, kan du kontakte en af læsevejlederne.
På Næstved Gymnasium og HF er vi opmærksomme på kravet om webtilgængelighed. Webtilgængelighedserklæringen kan læses her.
Hvis en lærer har en fagligt begrundet formodning om snyd i en elevs skriftlige aflevering, kan eleven blive indkaldt til en samtale. Samtalen vil være formet som en faglig undersøgelse af elevens viden og evner inden for det faglige stof, som afleveringen omhandler. Faglæreren samt en ledelsesrepræsentant vil være til stede ved mødet.
Hvis der efter samtalen er en bestyrket formodning om snyd/plagiat, vil skolen sanktionere efter den gældende sanktionsrække. Sanktioner, der tildeles pga. snyd/plagiat, bortfalder ikke ved starten af et nyt skoleår.